Senin, 30 Januari 2012

Cara Membina Kepercayaan Dalam Organisasi

Sesuai dengan judul, kali ini saya akan share sedikit tentang tips dalam membina kepercayaan dalam organisasi.

Kepercayaan adalah ciri-ciri perwatakan yang membina rasa hormat dan setia di samping memberi sokongan kepada suasana kerja yang berkualiti. Hilang kepercayaan pasti mengundang tekanan dan tingkah laku negatif seperti prasangka buruk dan dendam yang bakal menggugat semangat pasukan kerja.

Berikut ini adalah beberapa tips untuk membina kepercayaan dalam organisasi :

1. Jujur

        Langkah pertama adalah jujur. Jujur pada diri sendiri dan pada orang lain walaupun perkara dianggap kecil atau remeh. Beritahu yang benar kerana kebenaran tidak ditentukan oleh besar atau kecil sesuatu isu. Prinsipnya sama dengan bohong yaitu sama, kecil ataupun besar, bohong tetap bohong dan ia merupakan kepalsuan.

2. Istiqomah
 

        Perkataan mesti selaras dengan perbuatan ataupun disebut ‘bercakap serupa bikin.’ Apa yang dikata mesti dikota, bukannya hari ini berbicara lain dan esok berbicara lain lagi. Di tempat kerja, jadikan kehadiran kita suatu yang tetap pada masa tertentu supaya kita membina kepercayaan orang lain dengan ketepatan masa datang bekerja.

3. Jujur Dalam komunikasi Tanpa Lisan

        Pakar-pakar bahasa badan menyatakan 50 persen komunikasi terletak pada komunikasi tanpa lisan. Justru menarik perhatian orang lain atas kejujuran kita dengan melihat mata. Tunjukkan bahasa badan yang terbuka seperti mendepangkan tangan dan duduk tanpa menyilang kaki.

4. Utamakan Faedah Bersama

        Mementingkan diri sendiri ada pada semua orang. Namun, sifat terlalu mementingkan diri akan mengikis keyakinan dan kepercayaan. Jadikan ‘kami’ atau ‘kita’ sebagai ungkapan pilihan menggantikan ‘saya’ di samping mengamalkan sikap terbuka serta bersedia dengan kritikan.







Sekian postingan kali ini. Sampai ketamu di postingan selanjutnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar